Finn balansen i ditt eget liv

Det er viktig å finne balansen i ditt eget liv, slik at du ikke lar din egen frykt hindre deg i å leve opp til dine drømmer om det perfekte liv. Det er vesentlig å vite at det er du som tar dine valg, setter dine mål, og planlegger din hverdag. Både ubevisst- og bevisst er dette noe du kan endre og fokusere på. Mental- og fysisk helse henger godt sammen.

Det er du som må prestere i ditt liv, og det er bare du som kan endre både kosthold, trening og variasjon i hverdagen for at livet ditt skal bli den drømmen som du ønsker å leve opp til.

Du har sikkert hørt den velkjente setningen: «Det er viktig å kjenne sine egne begrensninger.» Vel, det er også viktig å ikke la deg begrense av dine egne- eller andres fordommer, som hinter frempå om at du ikke er god nok til å mestre flere ting i hverdagen enn det du allerede har på dagsplanen.

Det er bare du som kan bestemme deg for å mestre denne frykten for å ikke oppnå det du vil, ingen andre.

Fortellingen om haren og skilpadden er et godt eksempel på at du ikke må gi opp før du har nådd målstreken. I stedet for å anse skilpadden som en konkurrent, la haren seg like gjerne til for å sove før han nådde målstreken. Skilpadden benyttet derimot alle krefter til å gå så fort den kunne, og passerte etterhvert den sovende haren og krysset målstreken først. Denne fortellingen viser at det å fastsette dine mål er en viktig del av oppgaven, men det er også viktig å fastsette en plan for hvordan du skal nå målet ditt! På dårlige dager er det viktig å fokusere på planen- og ikke nødvendigvis på målet. Med små konsekvente steg – er du skilpadden i fortellingen og ikke haren som la seg til for å sove. Målstreken er selve belønningen for at DU besluttsomt har fulgt planen din!

Mental og fysisk helse henger sammen

Det sies at mental og fysisk helse henger sammen. Med en kropp som fungerer og et nettverk av aktiviteter å gå til hver dag – som skole, jobb og fritidsaktiviteter, vil du merke at hodet også fungerer. Det sies også at trening bremser alderen. Når du fokuserer på holde i gang «hjerterytmen» i løpet av dagen, er det ingenting som er bedre enn å bare komme seg ut av godstolen, slik at pulsen slår litt raskere, tankene løper litt og ikke minst aktivitetsnivået stiger. Mental mestring er viktig, og henger sammen med din fysiske kropp. En gåtur sammen med en god venn får i gang de sosiale egenskapene. Øvelser med eksempelvis Yoga kan derimot bistå deg med å finne din mentale balanse. Dette kan bidra til at din følelse av mestring øker i forhold til det du til enhver tid har på listen over gjøremål hver dag.

Sett ord på dine drømmer, skriv dem ned og kryss av når de er oppnådd. Dine drømmer er dine mål i livet ditt. Dine drømmer kan også mentalt aktiviseres som dine mål i livet. Om du behøver å endre dine mål for å oppnå andre mål, er det også et helt ærlig valg å ta for seg selv.

Noen mennesker drømmer om materielle goder, mens andre gjerne setter seg fysiske mål, som det å gå ned noen kilo etter jul, eller å stramme opp bikinikroppen. Det er selvsagt lov å drømme om å passe inn i fjorårets badedrakt også. Her er det vesentlig at både hode og kropp henger sammen.

Kanskje det går an å endre treningsrutiner eller å fokusere på å holde seg i form så lenge man bare klarer å opprettholde en del av drømmen hver dag.

Bare du  kan bestemme over din egne tidsklemme. Dine behov til å være aktiv henger gjerne sammen med at din aktivitet hele tiden gradvis økes.

Det er på tide å få opp dampen litt, er en setning som kanskje går igjen i mange norske hjem. Ingenting er mer irriterende enn å få negative kommentarer hengende over seg og det øker ikke akkurat selvtilliten heller. Det er da at den mentale biten kommer inn i bildet.

Med den gode tanken om det perfekte liv, vil du både mestre og møte drømmen om at dine mål blir oppnådd. Husk at du er verdt det, og at alt som skal til er å komme seg ut av godstolen, og møte hverdagen med godt mot!

Per-Aage Sørgaard

Ned i Vekt Coach & Online Trener

Grunnlegger av Spræk.no