Drikker du nok vann hver dag?

Lær mer om viktigheten av hydrering for å leve et produktivt og sunt liv hver dag.

Å holde seg hydrert er en av de viktigste tingene for helsen din. Det er enkelt å glemme at kroppen vår tross alt består av omtrent 60% vann! Problemet er at vi hele tiden mister vann. Vi urinerer, vi svetter og utfører andre kroppslige prosesser som vil tømme vårt «indre» vann. Av denne grunn trenger vi å fylle på og gjenopprette vanninnholdet til de best mulige nivåene.

Du bør se til at ditt daglige væskeinntak er riktig. Det er alltid bra å huske på viktigheten av å innta den rette mengden. Noen mennesker undervurderer sitt daglige vanninntak og lider derfor av fysiske og psykiske problemer. Det verste er at de kanskje ikke engang vet at noe så enkelt som å drikke vann kan fikse de fleste problemer!

Fortsett å lese for lære mer om hvorfor du bør drikke mye vann, hver eneste dag!

Hvor mye vann bør jeg drikke?

Ditt behov for daglig vanninntak avhenger av mange faktorer, inkludert kroppsmassen din, alderen din og til og med bostedet ditt. Generelt anbefaler eksperter at voksne bør drikke minst 2 liter vann hver dag. Dette tilsvarer omtrent åtte standardglass med vann per dag.

Hvorfor vann?

Noen mennesker sliter med å forstå konseptet. Det å drikke leskedrikker betyr ikke nødvendigvis at du får den hydreringen du trenger. Noen drikkevarer kan faktisk forverre situasjonen og forårsake at kroppen din dehydrerer raskere!   

Alkohol og koffein er to velkjente drikkevarer som forårsaker dehydrering. Det er derfor folk alltid blir anbefalt å unngå å drikke mye alkohol uten vann eller på tom mage! Du bør også unngå å få det meste av hydreringen din gjennom brus. Det er fullt av sukker og surhet, noe som betyr at et vaneforbruk kan skade deg.

Vann er definitivt det sunneste og beste du kan drikke for å holde deg hydrert! Dersom du leter etter et velsmakende, men likevel sunt alternativ, finnes det andre valg. Du bør også overveie kokosvann og ferske fruktjuicer som er et fint tilskudd til ditt daglige væskeinntak. De har også fordelene av vitaminer, elektrolytter og mineraler som bidrar til helsen din. Dette bør imidlertid ikke fullstendig erstatte vanlig vann!

Hva skjer om du ikke drikker nok vann?

Dehydrering kan føre til en lang rekke problemer, inkludert migrene og kroniske smerter. Er du dehydrert, vil det også redusere din evne til å fokusere og være produktiv, noe som gjør deg mer utsatt for tretthet.

Det er så mye mer til dette enn bare fysiske problemer.

Dehydrering kan også føre til ulike psykiske og mentale problemer. Depresjon, stress, angst og humørsvingninger har ofte vist tilknytning til dårlig hydrering.  

Som konklusjon, det å se til at du drikker nok vann hver dag er veldig viktig. Det er den beste måten å forbedre ditt generelle velvære og leve en givende, oppfyllende og lykkeligere livsstil!

Per-Aage Sørgaard

Ned i Vekt Coach & Online Trener

Grunnlegger av Spræk.no

Referanser og kilder:

https://www.healthline.com/nutrition/how-much-water-should-you-drink-per-day#section1